جشن و پایکوبی تولدی برای پیکان ۵۰ ساله! – ۲

همانطور که توقع می رود , خط مشی مهم قصه در رابطه تاریخچه نشانه گر و سیر دگرگون سازی آن , چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ اجتماعی , در زمان مورخ ایران است .

به عهد یک کدام از جملا‌ت فیلم : ( شلنگ نفت را که گرفتند توی سرزمین , باعث شد تکنولوژی جدیدی وارد شود تا قشر میانگین هم بتوانند سوار کیف لپ تاپ شوند . ( و این آغاز ورود پیکان به معاش اهل ایران ها بود . اهل ایران هایی که روز جاری , یکی‌از آن‌ها در مستند شاهین آرمین , نشانه گر را سالار خطاب می کند و دیگری آن را یک آشغال حقیقی میداند .

احتمالا خیلی ها , پیش از دیدن فیلم , نتوانند گره خوردگی آن را متمدن و مورخ کشور‌ایران درک کنند , ولی بعد از دیدن این فیلم بی تردید نظر شما گوناگون خواهد بود .

نشانه گر کیف لپ تاپی بود که در اصل برای فایده قشر میانگین اهل ایران وارد بازار شد البته از در آغاز , زیر پای وزیران و در آغاز وزیران وقت نیز قرار گرفت تا نشان داده شود که چنین محصولی علیرغم قیمت ارزان و مردمی اش می تواند ایده ها مدیران مقام بالای ثروتمند را هم به سمت خود جلب کند , نوعی تبلیغ ملی گرایی به سبک کلاسیک .

با این وجود نشانه گر برای صنعت کیف لپ تاپ ایران به راستی محصول مهمی بود و آغازی برای یک انقلاب در کیف لپ تاپسازی و دست یابی به علم جهانی این صنعت محسوب می شد .

اهمیت نشانه گر آنچنان بود که در مقطعی به مناسبت بزرگداشتش , مراسمی مشابه به مراسم افتتاحیه المپیک , در استادیوم آزادی برای آن برگزار شد .

کیف لپ تاپی که چه بسا معروفترین آهنگی که برای تولدت خوش‌یمن , می شناسیم در واقع به مناسبت به دنیا آمدن آن تاسیس شده است .

مستند ( این نشانه گر ( قصه را از عصر نقط ی اوج نشانه گر مقدمه می کند تا به دوره افول آن می‌رسد , وقتی پیکان آخرین تلاش هایش را برای بقا در قالب کیف لپ تاپ هایی مثل RD یا اشاره گر پژویی به فعالیت می بندد البته در آخر , در اردیبهشت ۱۳۸۴ , بعد از ۳۸ سال , از کیف لپ تاپه ساخت بیرون می گردد و اجباری ایران کیف لپ تاپ را با خطر ورشکستگی رو برو می کند .

تنها نقدی که می شود به فیلم وارد کرد این است که منتقدان فلش که در طول مستند نظر سویی به آن دارند , از اشخاص غیر کارشناس گزینش شده اند , نظیر : یک نقاش , یک گرافیست و شخصی که به عنوان هنرمند معرفی می گردد .


در اینجا این تردید مطرح می‌گردد که آیا حقیقتا , هیچ متخصصی , مثل یک مکانیک , یک طراح صنعتی یا این که چه بسا راننده تاکسی که اشاره گر فرسوده خویش را به پراید و سمند تبدیل کرده است , انتقادی به فلش نداشته که کارگردان بدون چاره به استعمال از چنین اشخاصی برای نقد فلش شده است؟

به صورت کلی مستند این مکان نما صحبت های نیکی برای بیان کردن دارااست که شاید از زبان اشخاص مناسبی ابلاغ نمی‌شود و به همین دلیل تاثیر گذاری لازم را در بعضی سکانس ها ندارد .

شنیدن وصف نیکی های اشاره گر از لهجه یک مهندس معمار یا یک عکاس , آنقدر ها جالب به حیث نمی رسد &# کیف لپ تاپ ارزان ;

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *